Herinrichting Sint Nicolaasweg

De Sint Nicolaasweg is aan onderhoud toe. We willen de verkeersveiligheid verbeteren en het comfort voor bewoners en weggebruikers vergroten. De herinrichting van de Sint Nicolaasweg is onderdeel van een groter plan. Eerder zijn al werkzaamheden uitgevoerd in de Schildersbuurt (riool) en rondom de Melkfabriek. Daardoor konden we toen nog niet starten op de Sint Nicolaasweg, om de bereikbaarheid van de buurt goed te houden.

De werkzaamheden starten pas begin 2026, omdat dan eerst de drinkwaterleiding door Vitens wordt vervangen eind dit jaar. Toch informeren wij buurtbewoners nu al, zodat zij kunnen meedenken over het ontwerp. Deze ideeën en opmerkingen nemen we – waar mogelijk – mee in het definitieve plan.

Hieronder vindt u het voorgenomen ontwerp en meer informatie over de plannen.

Voorgenomen ontwerp Sint Nicolaasweg

Algemene wijzigingen aan de Sint Nicolaasweg

Bij de herinrichting van de Sint Nicolaasweg blijven we zoveel mogelijk aansluiten bij de bestaande situatie, maar nemen we maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren en de weg beter geschikt te maken als 30-kilometerzone. Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste wijzigingen:

  • Wegbreedte blijft hetzelfde: De weg blijft zes meter breed, maar er worden aanpassingen gedaan om automobilisten aan te moedigen langzamer te rijden.
  • Nieuwe bestrating: De huidige betonklinkers worden vervangen door roodbruine gebakken klinkers. Dit geeft de weg een fraaiere uitstraling en past bij het karakter van de buurt. De voetpaden worden ook vernieuwd.
  • Kruisingen op plateau: De kruisingen met de Cornelis Houtmanstraat blijft op een verhoogd plateau. Het plateau wordt echter wel ingekort.
  • Aanpassingen aan inritten:
    • De bestaande legale inritten blijven behouden.
    • De verlaagde trottoirbanden worden vervangen door inritblokken.
    • Om auto’s te ondersteunen, worden de inritten uitgevoerd met dikkere tegels, zoals ook in de Schildersbuurt is gedaan.
    • Bewoners kunnen input geven over de breedte van hun inrit. Als we geen reacties ontvangen, blijft de breedte zoals die nu is van de verlaagde trottoirband.
  • Verbeterde verkeerssituatie: Obstakels aan de oostzijde van de straat worden verwijderd om een vlottere doorstroming te realiseren.
  • Parkeren aan de zuidkant: Parkeren wordt toegestaan aan de zuidzijde van de weg. Dit is de kant van de oneven huisnummers. Hier is meer ruimte, omdat er minder inritten zijn. Dit zorgt er ook voor dat verkeer komend vanuit de rotonde vaker moet stoppen, wat sluipverkeer ontmoedigt.
  • Wegversmalling aan de oostkant: De Sint Nicolaasweg zal aan de oostkant van de straat versmald worden naar 5 meter. Omdat aan deze zijde van de straat minder verkeershinders zijn, remmen we het verkeer af door de weg te versmallen.
     

Afrit rotonde Westsingel

We hebben gekeken hoe de afrit van de Westsingel naar de Sint Nicolaasweg veiliger en beter passend bij een 30-kilometerzone kunnen maken. De huidige situatie nodigt uit tot harder rijden, vooral door de verbreding van de weg bij de bocht. Dat willen we graag veranderen. De bocht is nu op zijn breedste punt 11 meter breed. Om dit probleem aan te pakken, worden de volgende wijzigingen doorgevoerd:

  • Versmalling van de weg: Direct na het einde van het asfalt wordt de weg versmald naar zes meter breed. Dit helpt om automobilisten direct af te remmen en te laten merken dat ze een 30-kilometergebied inrijden.
  • Meer groen en beter zicht: Door de versmalling ontstaat ruimte voor een extra groenstrook naast de oprit van huisnummer 39. De oprit wordt bovendien iets verlengd, zodat het zicht bij het uitrijden op de weg verbetert.
  • Fietspaden en veiligheid: De fietspaden worden verlengd en we voegen een markering toe voor een fietsstrook. Deze loopt door tot aan de kruising met de Cornelis Houtmanstraat. Dit zorgt ervoor dat automobilisten meer ruimte geven aan fietsers, vooral aan de zuidkant van de weg. Hierdoor wordt de situatie veiliger voor iedereen.
     

Aanpassingen aan het plateau van de kruisingen Cornelis Houtmanstraat – Sint Nicolaasweg en Eemlandia – Sint Nicolaasweg

De kruising met de Cornelis Houtmanstraat kent momenteel een probleem met de zichtbaarheid. Automobilisten hebben moeite om verkeer van rechts uit deze straat voorrang te verlenen. Dit komt onder andere doordat ze te hard rijden, maar ook door de vernauwing bij het zebrapad, die ervoor zorgt dat automobilisten tijdelijk aan de verkeerde kant van de weg rijden. Na de vernauwing is er onvoldoende ruimte om terug te voegen naar de rechterzijde, wat leidt tot een vreemde en onveilige verkeerssituatie.

Om deze problemen op te lossen, worden de volgende maatregelen genomen:

  • Opheffen van het zebrapad en de vernauwing: Hierdoor ontstaat een normaal kruispunt met een logische aanrijhoek, vergelijkbaar met andere kruispunten in woonwijken. Dit maakt de verkeerssituatie overzichtelijker en veiliger. Het zebrapad zal niet meer nodig zijn aangezien de school Het Talent niet meer operationeel is in het gebouw op de Cornelis Houtmanstraat. Het definitieve bestemmingsplan van het huidige gebied van Het Talent is nog niet bekend.
  • Inrichting van groenvoorzieningen: Twee secties van het trottoir worden gebruikt voor groen. Het trottoir blijft ruim twee meter breed, maar de resterende ruimte tot aan de rijbaan wordt benut voor groenvoorzieningen.

Met deze aanpassingen verbeteren we niet alleen de verkeersveiligheid, maar maken we de omgeving ook aantrekkelijker en meer in balans met de functie van de straat als 30-kilometerzone.

Aanpassingen aan de langsparkeerstroken

De huidige langsparkeerstroken in de Sint Nicolaasweg worden opgeheven. Deze stroken, die op dezelfde hoogte als de rijbaan liggen, zorgen ervoor dat automobilisten gemakkelijk kunnen uitwijken voor tegenliggers zonder hun snelheid te verlagen. Dit speelt vooral bij de parkeerstrook nabij het kruispunt met de Veenestraat.

Om dit probleem aan te pakken, worden de volgende wijzigingen doorgevoerd:

  • Opheffen van de parkeerstroken: Op de plekken van de huidige parkeerstroken worden groenvoorzieningen aangelegd. Deze groenstroken verbeteren de esthetiek van de straat, passen bij het karakter van een 30-kilometerweg en remmen automobilisten op een natuurlijke manier af. Bovendien dragen ze bij aan een koelere leefomgeving en kunnen ze de waarde van omliggende woningen verhogen.
  • Parkeren op de rijbaan: Auto’s kunnen voortaan parkeren op de rijbaan zelf. Dit zorgt ervoor dat er geen parkeerplekken verloren gaan, maar tegelijkertijd wordt voorkomen dat automobilisten met hoge snelheden door de straat rijden.
  • Versmalling naar 5 meter: Met deze versmalling kunnen automobilisten elkaar minder gemakkelijk kruisen en zullen dus in snelheid afnemen.
     

Meedenken

We horen graag wat u van de voorgestelde plannen vindt. Laat uw reactie achter voor 14 juli 2025. Wilt u wijzigingen aan uw inrit? Dan kunt u dit ook in onderstaande vragenlijst laten weten. 

Geef uw mening over de plannen

Heeft u vragen?

Na het verzamelen van alle reacties bekijken we of het plan aangepast moet worden. Heeft u nu al vragen of wilt u meer weten? Neem dan contact op met Erik de Graaf via ej.degraaf@bunschoten.nl of 033-2991470.