Herinrichting Beethovenlaan

De Beethovenlaan wordt binnenkort volledig vernieuwd. Daarbij maken we de straat veiliger en prettiger om in te wonen.

Hoofdlijnen van het ontwerp

  • De hele Beethovenlaan krijgt een nieuwe inrichting.
  • De weg blijft een 30 km/uur-zone, maar wordt ook echt als zodanig ingericht. Op dit moment lijkt de straat nog op een 50 km/uur-weg, waardoor er vaak te hard gereden wordt.
  • Het asfalt wordt verwijderd en vervangen door gebakken klinkers. Hetzelfde type als bij de school de Grondtoon en in de Anthon van der Horstlaan is gebruikt.
  • De rijbaan wordt versmald van 7 meter naar 5,5 meter.
  • Vrijwel alle kruispunten worden verhoogde plateaus.

Door deze aanpassingen wordt de straat veiliger en rustiger. De nieuwe inrichting nodigt minder uit om te hard te rijden, en door de verhoogde kruispunten lijkt de Beethovenlaan niet langer een voorrangsweg. 

Inloopavond

Omwonenden zijn per brief geïnformeerd over de plannen. Daarin is ook de inloopavond benoemd op woensdag 10 december 2025. Via onderstaande knop kun je je aanmelden voor deze inloopavond.

Aanmelden voor de inloopavond

Wanneer vinden de werkzaamheden plaats?

Vitens (het drinkwaterbedrijf) zal in mei/juni de drinkwaterleidingen gaan vervangen. Indien het vervolgtraject na de participatie spoedig verloopt hopen wij na bouwvak in uitvoering te kunnen gaan.

Tijdens de werkzaamheden zorgen we ervoor dat de straat altijd bereikbaar blijft. Dit doen we door de uitvoering in verschillende fasen uit te voeren.

Uitleg per weggedeelte

Hieronder vind je per weggedeelte welke werkzaamheden er plaatsvinden. 

Rotonde Bikkersweg – Eerste kruispunt Verdistraat

  • Vanaf de rotonde wordt de weg aan de oostkant (bij de waterkant) smaller gemaakt tot 5,5 meter. Hierdoor remt het verkeer automatisch af bij het inrijden van de woonwijk.
  • Het kruispunt met de Verdistraat wordt verhoogd. Zo moeten automobilisten hun snelheid verlagen en wordt het veiliger om over te steken.

Kruising Mozartstraat – Bizetstraat

  • Ook dit kruispunt wordt verhoogd. Dit helpt om de snelheid te verlagen en zorgt ervoor dat de voorrang duidelijker wordt geregeld.

Tweede kruising Verdistraat

  • Deze kruising wordt eveneens verhoogd en iets verlengd richting de Verdistraat.
  • De parkeerhaven blijft zoals hij nu is, maar de bestrating van de rijbaan wordt vervangen door gebakken klinkers.

Kruising Schubertstraat en Beethovenlaan 37–51

  • Ook dit kruispunt wordt verhoogd.
  • Bij de ingangen naar Beethovenlaan 37–51 komen schijn-plateau (markeringen op het wegdek) om automobilisten extra te attenderen op de snelheid.
  • In het hofje zelf blijft de situatie hetzelfde, maar de bestrating wordt vernieuwd met gebakken klinkers.
  • De voetgangersoversteek aan de zuidkant wordt verbeterd, zodat oversteken veiliger en overzichtelijker wordt.

Kruisingen Brahmslaan en Anthon van der Horstlaan

  • Na de komgrens van 30 km/uur wordt het asfalt verwijderd en de rijbaan direct versmald tot 5,5 meter.
  • Het bestaande verhoogde plateau wordt verlengd, zodat ook de aansluiting met de Anthon van der Horstlaan hier netjes op aansluit.
  • De parkeerstroken en inritten bij de huisnummers 51–63 blijven bestaan en worden waar mogelijk verbeterd.

Eerste kruispunt Straussweg en Beethovenlaan 2–18

  • Het kruispunt met de Straussweg wordt verhoogd. Dat zorgt voor lagere snelheden en meer veiligheid voor fietsers en voetgangers.
  • De parkeerplaatsen langs de weg blijven behouden. Doordat de rijbaan smaller wordt, komt er ruimte vrij voor een groene strook met beplanting tussen het voetpad en de parkeerplaatsen. Er komen vier doorgangen tussen het voetpad en de parkeervakken, zodat u makkelijk naar uw auto kunt lopen.
  • Naast de parkeerplaatsen komt een extra uitstapstrook.
  • De bestaande bomen worden vervangen door een nieuw type boom, dat verder van de erfgrenzen wordt geplant om toekomstige overlast te voorkomen.

Beethovenlaan 67–81

  • De rijbaan wordt opnieuw bestraat met gebakken klinkers.
  • De situatie bij de school blijft ongewijzigd.

Tweede kruispunt Straussweg en Beethovenlaan 20–34

  • Ook dit kruispunt wordt verhoogd om de snelheid te verlagen en de veiligheid te verbeteren.
  • De parkeerplaatsen blijven behouden. De extra ruimte die ontstaat door de smallere rijbaan gebruiken we ook hier voor een groene strook tussen het voetpad en de parkeerplaatsen, met doorgangen naar de stoep en een tegelstrook naast de parkeervakken.
  • De huidige bomen worden vervangen door nieuwe bomen die verder van de erfgrenzen worden geplant.

Tweede kruispunt Straussweg – Kruispunt Frans Jacobsweg

  • De rijbaan blijft hier, net als in de rest van de Beethovenlaan, 5,5 meter breed.
  • Het kruispunt met de Anthon van der Horstlaan wordt ook verhoogd.
  • De opritten van de woningen met huisnummers 93 tot 113 worden ingericht als inritconstructies. In de onderstaande foto is te zien hoe een inritconstructie eruitziet.
Inritconstructie (voorbeeld Rengerswetering)

Presentatietekening